
Børnehuset Mælkevejen
Integreret Institution 0-6 år Mejerivej 10, 5471 Søndersø.
Præsentation af Børnehuset Mælkevejen

Børnehuset Mælkevejen, er centralt placeret i Søndersø, tæt på Byen hvor vi gør brug af f.eks. biblioteket, og spejderhytten.
Vi har nogen dejlige lyse lokaler, og med en stor dejlig legeplads, med plads til at børnene kan udfolde sig motorisk, og bruge deres fantasi, i legende fællesskaber.
Mælkevejen er en integreret institution med ca. 20 vuggestuepladser og ca. 45 børnehavepladser.
Vuggestuen er opdelt, med en indkøringsgruppe, hvor der er ro til at lære den store nye verden og kende, og med en gruppe for de større vuggestuebørn.
Børnehavebørnene er inddelt, så de ældste er i en gruppe for sig selv, og de 3-4 årige er blandet i 2 grupper.
Information
Telefon til Vuggestuen
Frøene: 29 60 35 37
Telefon til Børnehaven
Grøn gruppe: 29 60 27 58
Blå gruppe: 20 46 45 95
Mandag 06.15 - 16.40
Tirsdag 06.15 - 16.40
Onsdag 06.15 - 16.40
Torsdag 06.15 - 16.40
Fredag 06.15 - 15.30
Børnehuset Mælkevejen tilbyder udvidet åbningstider.
Ved behov for dette, så kontakt pladsanvisning og pædagogisk leder.
I logger ind på AULA med jeres NemID/MitID. Aula er vores måde at kommunikere med jer på. Husk at tage stillinger til samtykke og tilladelser, og ligeledes udfylde oplysninger om barnet og jer forældre. På aula kan I se fotoalbum, og I kan læse beretninger fra jeres børns dagligdag. Derudover kan I følge med i, om vi skal på ture, bedsteforældredag osv. Det er vigtigt at i holder jer opdateret.
Vi anbefaler at I opretter et billede under jeres barns profil. Dette vil være tydeligt på komme/gå skærmen i børnehuset. Dette gør I ved at trykke på de 3 streger, vælger profil, vælger kontaktinformationer. Her kan I tilføje billeder og alle de nødvendige kontaktinformationer på dig som forældre.
Aula har derudover en funktion, der hedder komme/gå. Den finder I ved at klikke på de tre prikker "...". Under komme/gå modulet kan du vælge "fravær". Her melder du dit barn syg. Dette skal gøres på daglig basis, så hvis dit barn er syg flere dage i træk, så skal I hver morgen melde barnet syg. Ligeledes melder I barnet fri/ferie. Det er også her, at det vil komme anmodninger om registrering af ferie i forbindelse med ferier. Under "Tider" noterer I, hvilke tider jeres børn kommer og går - ligeledes hvem der henter. I kan her klikke gentag ugentligt i bunden, og så kører jeres tider som et rul. Det er vigtigt I registrerer tider, som der sikrer, at vi kan have den bedst mulige bemanding, når børnene er der. Tiderne skal blot afspejle jeres barns gennemsnitlige dag. Afhenter er særligt vigtigt, hvis det er andre end forældremyndighedsindehavere der henter. Under "henteansvarlige" kan i tilføje de personer, som henter jeres barn, en mormor, en onkel osv.
Har i problemer eller spørgsmål til AULA, så kontakt personalet i børnehuset, så vil de forsøge at afhjælpe udfordringen.
Vi vil gerne bede om, at jeres barn er afleveret senet kl. 08.45, for at begrænse forstyrrelser. Har man andre behov, så aftales det med personalet i vuggestuen.
Fordybelsesgrupper
I vuggestuen er alle børn tilknyttet en fordybelsesgruppe.
Fordybelsesgrupperne har forskellige mål, og bliver sammensat ud fra det enkelte barn og gruppens behov. Det er altid ud fra en legende tilgang, hvor vi har krop, rim, remser, sang og rytmer har en stor betydning. Vi skal have det sjovt.
Søvn
Børnene sover når de har behov for det, og vi går i dialog med jer forældre, når børnene ændrer deres søvn mønstre, så det passer til barnets hverdag, og jeres familieliv.
I indkøringen kan det være en fordel med egen barnevogn, for tryghed, men ellers stiller vi krybbe til rådighed.
Madpakker
I skal have mad med til formiddag, frokost samt eftermiddagsmad, i 3 separate madpakker (ikke for store). Vi varmer meget gerne en rest fra aftensmaden, hvis jeres barn har det med. Vi beder om, at barnets madpakker er nemme at tilgå for barnet selv, for at styrke deres selvhjulpenhed. Derudover skal barnet have en drikkedunk med vand med.
Skiftetøj
Jeres barn skal have tøj og overtøj med som passer til årstiden. I skal som minimum have to sæt ekstra tøj med og en ekstra sut.
Søvn
Vi har krybber, med madras og lagner, og I bedes selv medbringe juniordyne. I skal selv sørge for at tage med hjem og vaske det efter behov.
Vi har bleer i vuggestuen, så dette skal I ikke selv medbringe.
Husk ALTID tydeligt navn i jeres barns ting - sko, overtøj, nusseklude, sutter mm.
I garderoben hænger vores tjek ind/tjek ud tavle.
Det er vigtigt, at I husker at tjekke jeres børn ind/ud, således at vi hele tiden har det nødvendige overblik over børn i huset.
Ved aflevering og afhentning beder vi jer forældre om at slå mobiltelefonen på lydløs, så I kan være nærværende i mødet/afskeden med jeres barn
Når jeres barn starter i børnehaven
Der vil blive tilknyttet en kontakt voksen, som sikre at jeres barn får den bedst mulige start. Hvis dit barn allerede går i vuggestuen i Mælkevejen, så laver vi en glidende indkøring med en lille gruppe børn og voksne fra vuggestuen, som kommer på besøg i børnehaven.
Dagens gang i børnehaven
Dagen i Børnehaven er opdelt med:
kl. 6.15 til 07.00. Morgenmad og leg i vuggestuen fra
Kl. 07.00 Går børnehavebørnene på deres stuer.
Kl. 09.00 Formiddagsmad og derefter læringsgrupper
Kl. 11.00 Holder vi samling og derefter er der middagslur eller leg på legepladsen.
Kl. 14.00 Er der eftermiddagsmad og derefter leg ude eller inde, indtil i henter jeres barn.
Vi vil gerne bede om, at jeres barn er afleveret senet kl. 08.45, for at begrænse forstyrrelser, og for at de alle får startet dagen sammen. Har man andre behov, så aftales det med personalet i børnehaven.
Læringsgrupper
Vi deler hver dag børnene op i mindre læringsgrupper, ud fra læreplanstemaer og ud fra hvad det enkelte barn og gruppen har behov for. Læringsgruppernes er altid ud fra et legende perspektiv, og med fokus på relationer. Vi skal have det sjovt, og her er plads til alle.
Søvn
Hvis jeres barn endnu ikke er klar til at slippe luren, er der mulighed for en middagslur. Vi har madrasser, dyner, puder og lagen. Husk sut/bamser hvis jeres barn bruger det.
Praktisk
Jeres barn skal have tøj og overtøj med som passer til årstiden. I skal som minimum have to sæt ekstra tøj med og en ekstra sut.
Hvis jeres barn bruger bleer, så skal I selv medbringe disse, og holde øje med når der skal fyldes op. Vi frabeder os buksebleer.
Husk ALTID tydeligt navn I jeres barns ting - sko, overtøj, nusseklude, sutter mm.
I garderoben hænger vores tjek ind/tjek ud tavle. Det er vigtigt, at I husker at tjekke jeres børn ind/ud, således at vi hele tiden har det nødvendige overblik over børn i huset.
Personale i Børnehuset Mælkevejen


Anette Overgaard

Tanja Jensen

Karina Jensen
Pia Larsen
Sofie Vester Wolf
Freja Riber

Denise Pedersen

Susanne Pedersen
