
Præsentation af Børnehuset Birkemose
Børnehuset Birkemose er beliggende midt i Søndersø by på en tidligere gård.
Birkemose er normeret op til 54 børn. Børnene er fordelt på 2 stuer: Solsikken (de yngste) og Ørnereden (de ældste). Vores hus er indrettet med afsæt i at skabe attraktive læringsrum, der byder til god leg og fordybelse.
Udendørs har vi en dejlig stor, veletableret legeplads med ”skov”, som børnene nyder godt af hver dag. Legepladsen byder til leg for alle, både store og små.
I slutningen af 2023 startes byggeri af et nyt ”Børnehuset Birkemose”
Indhold
Åbningstider
Mandag 06.20-16.40
Tirsdag 06.20-16.40
Onsdag 06.20-16.40
Torsdag 06.20-16.40
Fredag 06.20-16.00
Børnehuset Birkemose
Nordmarksvej 8, 5471 Søndersø
Tlf.nr: 64828454
Daglig pædagogisk leder
Randi Schrøder
Tlf.nr: 21190569
E-mail: rschro@nordfynskommune.dk
For at se personalet i Børnehuset Birkemose, så klik her
Når jeres barn starter i børnehaven
Når jeres barn starter er der en fast voksen, der bliver tilknyttet jeres indkøring, og som sikre at jeres barn får den bedst mulige start. Hvis dit barn har gået i dagplejen i distrikt Søndersø, har dit barn allerede været på besøg flere gange.
I får ligeledes en ”relationsvoksen”, som vil være den der sikre sammenhæng i jeres barns tid i Birkemose. Det vil være denne som deltager i evt. tværfaglige møder og i 3 måneders samtale, overlevering til børnehave osv.
Dagens gang i børnehaven
Dagen i Birkemose starter med morgenmad fra kl. 06.20-07.30. Når man er færdig med sin morgenmad er der forskellige lege og aktiviteter man kan tilgå. kl. 09.00 spiser vi formiddagsmad i vores fordybelsesgrupper, så vi efterfølgende kan gå ud og være i fordybelsesgruppen. Vi bliver i gruppen til vi har spist frokost. Herefter går vi på legepladsen, hvor der sættes lege og aktiviteter i gang. De børn der trænger til en lur bliver puttet omkring kl. 12. Det er også her vi typisk afvikler sproggrupper og legegrupper. omkring kl. 14.00 spiser vi eftermiddagsmad og fortsætter legen udenfor, hvis vejret tillader det og ellers laver vi nogle legemiljøer til børnene indenfor.
Vi vil gerne bede om, at jeres barn er afleveret senet kl. 08.45, da vores oplevelse er at børnene får den bedste start på dagen, hvis de lige lander inden vi skal samles til formiddagsmad. Derudover så er det drypvise fremmøde omkring kl. 9 meget forstyrrende for gruppen.
Fordybelsesgrupper
I børnehaven er alle børn tilknyttet en fordybelsesgruppe. Fordybelsesgrupperne har forskellige mål, og børnene er sammensat ud fra de behov de har i den givende periode. Grupperne arbejder ud fra et fælles tema - temaerne er overordnet og giver plads til udfoldelse på mange måder. Temaer som Efterår, fra jord til bord, leg mm. er i spil. Vi arbejder med temaerne i minimum 4 uger og oplever vi at børnene er inspireret af temaet så forlænger vi det gerne. Vi følger børnene spor og interesse ind i temaet, så det er børnenes motivation der er den styrende faktor.
Vi er i fordybelsesgrupper 3 gange om ugen. Onsdag og fredag har vi fællesdag, hvor der sættes lege og aktiviteter i gang på kryds og tværs.
Søvn
Hvis jeres barn endnu ikke er klar til at slippe luren, så er der mulighed for at blive puttet til lur på en madras, som vi stiller til rådighed. I skal medbringe sut/bamse og en dyne/tæppe.
Mad
Vi henviser til vores kostpolitik som kan findes her på hjemmesiden og på aula. I skal have mad med til formiddag, frokost samt eftermiddagsmad, i 3 separate madpakker (ikke for store). Vi beder om at barnets madpakker er nemme at tilgå for barnet selv, for at styrke deres selvhjulpenhed. Derudover skal barnet have en drikkedunk med vand.
Praktisk
Jeres barn skal have tøj og overtøj med som passer til årstiden. I skal som minimum have to sæt ekstra tøj med - og godt med strømper i efteråret og vinteren. I efterår og vinter er det også en god idé at have sutsko med.
Hvis jeres barn bruger bleer, så skal i selv medbringe disse. Husk at skrive navn på ble posen, så vi ved hvem de tilhører. Vi frabeder os buksebleer.
Husk ALTID tydeligt navn i jeres barns ting - sko, overtøj, nusseklude, sutter mm.
Jeres barn får tildelt en garderobeplads med knager og skab til overtøj og skiftetøj. Sørg for jeres barns plads er overskuelig, så de selv kan tilgå deres ting. Det er jeres ansvar at sørger for at overtøj og skiftetøj passer og er tilpasset årstider og vejr.
I garderoben hænger vores tjek ind/tjek ud tavle. Det er vigtigt at i husker at tjekke jeres børn ind/ud, således at vi hele tiden har det nødvendige overblik over børn i huset - det kan være afgørende hvis der opstår brand eller andre situationer hvor hurtigt overblik er afgørende.
Aula
I logger ind på AULA med jeres NemID/MitID. Aula er vores måde at kommunikere med jer på. Husk at tage stillinger til samtykke og tilladelser og ligeledes udfylde oplysninger om barnet og jer forældre. På aula kan i se fotoalbum og i kan læse beretninger fra jeres børns dagligdag. Derudover kan i følge med i om vi skal på ture, bedsteforældredag osv. Det er vigtigt at i holder jer opdateret.
Vi anbefaler at i opretter et billede under jeres barns profil. Dette vil være tydeligt på komme/gå skærmen i børnehuset. Dette går i ved at trykke på de 3 streger, vælger profil, vælger kontaktinformationer. Her kan i tilføje billeder og alle de nødvendige kontaktinformationer på dig som forældre.
Aula har derudover en funktion der hedder komme/gå. Den finder i ved at klikke på de tre prikker ... Under komme/gå modulet kan du vælge "fravær". Her melder du dit barn syg - dette skal gøres på daglig basis, så hvis dit barn er syg flere dage i træk, skal i hver morgen melde barnet syg. Ligeledes melder i barnet fri/ferie. Det er også her at det vil komme anmodninger om registrering af ferie i forbindelse med ferier. Under "Tider" notere i hvilke tider jeres børn kommer og går - ligeledes hvem der henter. I kan her klikke gentag ugentligt i bunden, også kører jeres tider som en rul. Det er vigtigt i registrere tider - der sikre at vi kan have den bedst mulige bemanding når børnene er der. Tiderne skal blot afspejle jeres barns gennemsnitlige dag. Afhenter er særligt vigtigt hvis det er andre end forældremyndighedsindehavere der henter. Under "henteansvarlige" kan i tilføje de personer som henter jeres barn, en mormor, en onkel osv.
Har i problemer eller spørgsmål til AULA, så kontakt personalet i børnehuset, så vil de forsøge at afhjælpe udfordringen.
Forældrerådet mødes ca. 4 gange om året. Den ene gang laves der en årsplan for sociale arrangementer i Børnehuset.
Forældrerådet er altid åbne for nye medlemmer.
Forældrerådet består af
Louise, mor til Nicklas
Louise, mor til Jonathan
Cecilie, mor til Oliver og Elliot
Maria, mor til Molly og Magne
Sonja, mor til Anton
Camilla, mor til Anna