
Præsentation af Børnehuset Mælkevejen
Børnehuset Mælkevejen, er centralt placeret i Søndersø, i moderne bygninger integreret i et villakvarter.
Mælkevejen er en integreret institution med 20 vuggestuepladser og 45 børnehavepladser. Børnehuset er inddelt i læringsrum som understøtter børnenes leg og udvikling. Vi har et stort fællesrum med smukke vægmalerier der indbyder til fantasi og snak
Vi har et dejligt udeareal med god plads og udfordringer til både store og små. Vuggestuen har en særskilt legeplads.
Børnehuset Mælkevejen tilbyder udvidet åbningstid.
Indhold
Åbningstider
Mandag 06.15 - 16.40
Tirsdag 06.15 - 16.40
Onsdag 06.15 - 16.40
Torsdag 06.15 - 16.40
Fredag 06.15 - 15.30
Børnehuset Mælkevejen tilbyder udvidet åbningstider. Ved behov for dette, kontaktes pladsanvisning og pædagogisk leder.
Børnehuset Mælkevejen
Mejervej 10, 5471 Søndersø
Tlf. Nr.: 64828450
Pædagogisk Leder
Trine Lange
Tlf. Nr.: 20349159
E-mail: tlange@nordfynskommune.dk
Dagtilbudsleder, Distrikt Søndersø
Inge Lise Andersen
Tlf. Nr.: 29337589
E-mail: ingand@nordfynskommune.dk
Når jeres barn starter hos Frøene
Når jeres barn starter er der en fast voksen, der bliver tilknyttet jeres indkøring, og som sikre at jeres barn får den bedst mulige start. Jeres barn kommer i en indkøringsgruppe med andre små, hvor den primære opgave er relation og tryghed.
I får ligeledes en ”relationsvoksen”, som vil være den der sikre sammenhæng i jeres barns tid i Mælkevejen. Det vil være denne som deltager i evt. tværfaglige møder og i 3 måneders samtale, overlevering til børnehave osv.
Dagens gang hos Frøene
Dagen hos Frøene består af morgenmad, formiddagsmad, fordybelsesgrupper, frokost, lure, eftermiddagsmad og leg. Vi følger altid jeres barns behov, så han/hun skal ikke passe ind i en bestemt struktur og faste tidspunkter. Det vil sige at jeres barn spiser når det er sulten, sover når det er træt, osv.
Vi vil gerne bede om, at jeres barn er afleveret senet kl. 08.45, da det skaber mange forstyrrelser med børn der kommer drypvis og samtidig så er det vores oplevelse, at børnene har en meget bedre starte på dagen, hvis de får lov at lande inden formiddagsmaden - har man andre behov aftales det med personalet i vuggestuen.
Ved aflevering og afhentning beder vi jer forældre om at slå mobiltelefonen på lydløs og lægge den væk, så i kan være nærværende i mødet/afskeden med jeres barn.
Fordybelsesgrupper
I vuggestuen er alle børn tilknyttet en fordybelsesgruppe. Fordybelsesgrupperne har forskellige mål, og børnene er sammensat ud fra de behov de har i den givende periode.
Vuggestuen arbejder med forskellige emner i løbet af året – her har vi b.la. bag for en sag, fra jord til bord, æbler, rim og remser og meget andet. Vi laver mange gentagelser og kører med de samme aktiviteter over en minimum 4 uger lang perioder. Vi følger børnene spor og interesse. Så er børnene ikke draget af den aktivitet vi har planlagt, men viser de vil noget andet, så gør vi det. Selve aktiviteten er ikke af stor betydning - det er de pædagogiske mål med forløbet og tilgangen til børnene der vejer tungest her.
Søvn
Vi vækker som udgangspunkt ikke børnene, da søvnen skaber rum og ro til at bearbejde dagens indtryk samt give hjernen ro til at udvikle sig. Børnene sover når de har brug for det og vi noterer ikke sovetider. Medbring en sut og bamse, hvis jeres barn sover med dette. I indkøringen kan det være en fordel med egen barnevogn, for tryghed, men ellers stiller vi krybbe til rådighed.
Kostpolitik
Vi henviser til vores kostpolitik som kan findes på aula. I skal have mad med til formiddag, frokost samt eftermiddagsmad, i 3 separate madpakker (ikke for store). Vi varmer meget gerne en rest fra aftensmaden, hvis jeres barn har det med. Børnene tilbydes mælk til frokost. Vi beder om at barnets madpakker er nemme at tilgå for barnet selv, for at styrke deres selvhjulpenhed. Derudover skal barnet have en drikkedunk med vand.
Solpolitik
Solpolitikken kan læses på AULA under dokumenter. I periode med høj UV-indeks beder vi jer om at smøre jeres børn ind i solcreme hjemmefra, vi supplere efter lur.
Praktisk
Jeres barn skal have tøj og overtøj med som passer til årstiden. I skal som minimum have to sæt ekstra tøj med og en ekstra sut.
Vi har krybber som jeres barn kan sove i samt madras og lagner til dette. I får ligeledes en dyne, men i skal selv medbringe dynebetræk. Dette skal i sørger for at tage med hjem hver fredag, og vaske det.
Vi har bleer i vuggestuen, så dette skal i ikke selv medbringe.
Husk ALTID tydeligt navn i jeres barns ting - sko, overtøj, nusseklude, sutter mm.
Jeres barn får tildelt en garderobeplads med knager og kasse til overtøj. Derudover har de en kasse med navn på badeværelset, til skiftetøj. Det er jeres ansvar som forældre, at sikre at kasserne altid er fyldt med sæsonpassende tøj og overtøj - og ligeledes størrelsessvarende tøj.
I garderoben hænger vores tjek ind/tjek ud tavle. Det er vigtigt at i husker at tjekke jeres børn ind/ud, således at vi hele tiden har det nødvendige overblik over børn i huset - det kan være afgørende hvis der opstår brand eller andre situationer hvor hurtigt overblik er afgørende.
Når jeres barn starter i børnehaven
Når jeres barn starter er der en fast voksen, der bliver tilknyttet jeres indkøring, og som sikre at jeres barn får den bedst mulige start. Hvis dit barn allerede går i vuggestuen i Mælkevejen, laver vi glidende indkøring med en lille gruppe børn fra vuggestuen og pædagogisk personale.
I får ligeledes en ”relationsvoksen”, som vil være den der sikre sammenhæng i jeres barns tid i Mælkevejen. Det vil være denne som deltager i evt. tværfaglige møder og i 3 måneders samtale, overlevering til børnehave osv.
Dagens gang i børnehaven
Dagen i Børnehaven består af morgenmad 6.15-07.00 og/eller leg, formiddagsmad, fordybelsesgrupper, frokost, lure, eftermiddagsmad og leg. Vi følger altid jeres barns behov, så han/hun skal ikke passe ind i en bestemt struktur og faste tidspunkter.
Vi vil gerne bede om, at jeres barn er afleveret senet kl. 08.45, da det skaber mange forstyrrelser med børn der kommer drypvis - ligeledes så er det vores oplevelse, at børnene får den bedste start på dagen, hvis de får lov at lande inden vi går i fordybelsesgrupperne og spiser formiddagsmad. Har man andre behov aftales det med personalet i børnehaven
Fordybelsesgrupper
I børnehaven er alle børn tilknyttet en fordybelsesgruppe. Fordybelsesgrupperne har forskellige mål, og børnene er sammensat ud fra de behov de har i den givende periode.
Børnehaven arbejder med forskellige emner i løbet af året – her har vi b.la. bag for en sag, fra jord til bord, æbler, rim og remser og meget andet. Vores fokus er på at lave nogle store bredde emner som kan rumme alle børn, store som små.
Når vi laver læringsforløb, så er vores fokus at følge barnets spor og møde barnet i nærmeste zone for udvikling. Man kan være i gruppe med børn i forskellige aldre, men vi forsøger altid at differentiere vores planlagte aktiviteter, så alle børn føler sig mødt.
Aktiviteterne er ikke dem der betyder noget. Vi er mere nysgerrige på pædagogikken og processen. Derfor er det også ofte at vi sadler om. Børnenes motivation og initiativ er afgørende for at skabe god læring. Derfor følger vi altid børnenes spor. Vores forløb er som minimum planlagt til at fylde 4 uger, men har vi børn der er meget interesseret og fordybet i et emne, så fortsætter vi.
Søvn
Hvis jeres barn endnu ikke er klar til at slippe luren, så er der mulighed for at blive puttet til lur på en madras, som vi stiller til rådighed. Vi har ligeledes dyner, puder og lagen. Så i skal ikke sørge for noget, udover sut/bamser til putning.
Kostpolitik
Vi henviser til vores kostpolitik som kan findes på aula. I skal have mad med til formiddag, frokost samt eftermiddagsmad, i 3 separate madpakker (ikke for store). Vi beder om at barnets madpakker er nemme at tilgå for barnet selv, for at styrke deres selvhjulpenhed. Derudover skal barnet have en drikkedunk med vand.
Solpolitik
Solpolitikken kan læses på AULA under dokumenter. I periode med høj UV-indeks beder vi jer om at smøre jeres børn ind i solcreme hjemmefra, vi supplere efter lur. Husk altid at have solhat uden snore med.
Praktisk
Jeres barn skal have tøj og overtøj med som passer til årstiden. I skal som minimum have to sæt ekstra tøj med og en ekstra sut.
Hvis jeres barn bruger bleer, så skal i selv medbringe disse. Husk at skrive navn på bleerne, så vi ved hvem de tilhører. Vi frabeder os buksebleer.
Husk ALTID tydeligt navn i jeres barns ting - sko, overtøj, nusseklude, sutter mm.
Jeres barn får tildelt en garderobeplads med knager og skab til overtøj og skiftetøj. Sørg for jeres barns plads er overskuelig, så de selv kan tilgå deres ting. Det er jeres ansvar at sørger for at overtøj og skiftetøj passer og er tilpasset årstider og vejr.
I garderoben hænger vores tjek ind/tjek ud tavle. Det er vigtigt at i husker at tjekke jeres børn ind/ud, således at vi hele tiden har det nødvendige overblik over børn i huset - det kan være afgørende hvis der opstår brand eller andre situationer hvor hurtigt overblik er afgørende.
Aula
I logger ind på AULA med jeres NemID/MitID. Aula er vores måde at kommunikere med jer på. Husk at tage stillinger til samtykke og tilladelser og ligeledes udfylde oplysninger om barnet og jer forældre. På aula kan i se fotoalbum og i kan læse beretninger fra jeres børns dagligdag. Derudover kan i følge med i om vi skal på ture, bedsteforældredag osv. Det er vigtigt at i holder jer opdateret.
Vi anbefaler at i opretter et billede under jeres barns profil. Dette vil være tydeligt på komme/gå skærmen i børnehuset. Dette går i ved at trykke på de 3 streger, vælger profil, vælger kontaktinformationer. Her kan i tilføje billeder og alle de nødvendige kontaktinformationer på dig som forældre.
Aula har derudover en funktion der hedder komme/gå. Den finder i ved at klikke på de tre prikker ... Under komme/gå modulet kan du vælge "fravær". Her melder du dit barn syg - dette skal gøres på daglig basis, så hvis dit barn er syg flere dage i træk, skal i hver morgen melde barnet syg. Ligeledes melder i barnet fri/ferie. Det er også her at det vil komme anmodninger om registrering af ferie i forbindelse med ferier. Under "Tider" notere i hvilke tider jeres børn kommer og går - ligeledes hvem der henter. I kan her klikke gentag ugentligt i bunden, også kører jeres tider som en rul. Det er vigtigt i registrere tider - der sikre at vi kan have den bedst mulige bemanding når børnene er der. Tiderne skal blot afspejle jeres barns gennemsnitlige dag. Afhenter er særligt vigtigt hvis det er andre end forældremyndighedsindehavere der henter. Under "henteansvarlige" kan i tilføje de personer som henter jeres barn, en mormor, en onkel osv.
Har i problemer eller spørgsmål til AULA, så kontakt personalet i børnehuset, så vil de forsøge at afhjælpe udfordringen.
Årsplan over arrangementer i Børnehuset Mælkevejen
Januar
Februar
- Fastelavn med tøndeslagning
- afslutning for kommende skolebørn
Marts
April
- påskefrokost
Maj
- Bedsteforældredag
- Glavendruplunden 1-dagstur
Juni
- Sankt Hans
- Gyldenstenstrand for kommende skolebørn
- Forældrekaffe "god sommerferie"
Juli
- Sommerferie, fællespaning
August
- sommerfest for alle
- Klintebjerg for alle i Mælkevejen
September
- Gyldenstenstrand for kommende skolebørn
Oktober
- Bag for en sag, med forældre arrangement
- Halloween
November
December
- Juleklip og julehygge i huset - kun for børn.
Arbejdet i forældrerådet
Forældrerådet mødes i gennemsnit 4 gange om året. Forældrerådet bidrager til at styrke de sociale tiltag i huset og er ligeledes tovholdere på en række arrangementer i huset, f.eks. sommerfest.
Derudover inddrages forældrerådet i forskellige beslutninger og tiltag i huset - de har f.eks. været med til at indføre drikkedunk.
Medlemmer
Gerth, far til Jens Erik i børnehaven
Allan, far til Mathias i børnehaven
Diana, mor til Frida T i børnehaven
Heidi, mor til Mikoline i børnehaven
Sabrina, mor til Josefine i vuggestuen
Sofie, mor til Johanne i børnehaven og Aksel i vuggestuen
Maria, mor til Frida R i børnehaven
Simone, mor til Luna i børnehaven