Præsentation af Børnehuset Særslev
Børnehuset Særslev er centralt placeret Særslev og ligger i forbindelse med Særslev skole.
Særslev Børnehus er normeret til 48 børnehavebørn. Børnene er fordelt på fordybelsesgrupper, og huset er derfor lavet med afsæt i at hvert rum skal kunne danne ramme for leg og fordybelse.
Vi har et dejligt udeareal med god plads og mulighed for fordybelse. Vi har vores egen lille skov, hvor vi kan gå på opdagelse, finde kriblekrable dyr eller bygge huler. Vi har en stor bakke, der er perfekt til at løbe hurtigt ned af, og en masse kroge man kan gemme sig i og lege.
Indhold
Åbningstider
Mandag 06.15 - 16.45
Tirsdag 06.15 - 16.45
Onsdag 06.15 - 16.45
Torsdag 06.15 - 16.45
Fredag 06.15 - 16.15
Børnehuset Mælkevejen tilbyder udvidet åbningstider. Ved behov for dette, kontaktes pladsanvisning og pædagogisk leder.
Når jeres barn starter i børnehaven
Dagens gang i børnehaven
Fordybelsesgrupper
Søvn
Kostpolitik
Vi henviser til vores kostpolitik, som kan findes på aula. I skal have 1 stykke frugt med til fælles frugt om formiddagen og derudover madpakke til frokost og eftermiddag. Alle børn skal medbringe drikkedunk med vand. Det er vigtigt, at der er tydeligt navn på alt.
Solpolitik
Solpolitikken kan læses på AULA under dokumenter. I periode med høj UV-indeks beder vi jer om at smøre jeres børn ind i solcreme hjemmefra, vi supplerer efter lur. Husk altid at have solhat uden snore med.
Praktisk
Jeres barn skal have tøj og overtøj med som passer til årstiden. I skal som minimum have to sæt ekstra tøj med.
Hvis jeres barn bruger bleer, så skal I selv medbringe disse. Husk at skrive navn på bleerne, så vi ved hvem de tilhører. Vi frabeder os buksebleer.
Husk ALTID tydeligt navn i jeres barns ting - sko, overtøj, nusseklude, sutter mm.
Jeres barn får tildelt en garderobeplads med knager og skab til overtøj og skiftetøj. Sørg for jeres barns plads er overskuelig, så de selv kan tilgå deres ting. Det er jeres ansvar at sørger for at overtøj og skiftetøj passer og er tilpasset årstider og vejr.
Ved indgangen hænger vores tjek ind/tjek ud tavle. Det er vigtigt, at I husker at tjekke jeres børn ind/ud, således at vi hele tiden har det nødvendige overblik over børn i huset. Dette kan være afgørende, hvis der opstår brand eller andre situationer, hvor hurtigt overblik er afgørende.
I logger ind på AULA med jeres NemID/MitID. Aula er vores måde at kommunikere med jer på. Husk at tage stillinger til samtykke og tilladelser, og ligeledes udfylde oplysninger om barnet og jer forældre. På aula kan I se fotoalbum, og I kan læse beretninger fra jeres børns dagligdag. Derudover kan I følge med i, om vi skal på ture, bedsteforældredag osv. Det er vigtigt at i holder jer opdateret.
Vi anbefaler at I opretter et billede under jeres barns profil. Dette vil være tydeligt på komme/gå skærmen i børnehuset. Dette gør I ved at trykke på de 3 streger, vælger profil, vælger kontaktinformationer. Her kan I tilføje billeder og alle de nødvendige kontaktinformationer på dig som forældre.
Aula har derudover en funktion, der hedder komme/gå. Den finder I ved at klikke på de tre prikker "...". Under komme/gå modulet kan du vælge "fravær". Her melder du dit barn syg. Dette skal gøres på daglig basis, så hvis dit barn er syg flere dage i træk, så skal I hver morgen melde barnet syg. Ligeledes melder I barnet fri/ferie. Det er også her, at det vil komme anmodninger om registrering af ferie i forbindelse med ferier. Under "Tider" noterer I, hvilke tider jeres børn kommer og går - ligeledes hvem der henter. I kan her klikke gentag ugentligt i bunden, og så kører jeres tider som et rul. Det er vigtigt I registrerer tider, som der sikrer, at vi kan have den bedst mulige bemanding, når børnene er der. Tiderne skal blot afspejle jeres barns gennemsnitlige dag. Afhenter er særligt vigtigt, hvis det er andre end forældremyndighedsindehavere der henter. Under "henteansvarlige" kan i tilføje de personer, som henter jeres barn, en mormor, en onkel osv.
Har i problemer eller spørgsmål til AULA, så kontakt personalet i børnehuset, så vil de forsøge at afhjælpe udfordringen.
Årsplan over arrangementer i Børnehuset Særslev
Januar
Februar
- Fastelavn med tøndeslagning
- Afslutning for kommende skolebørn
Marts
April
Maj
- Glavendruplunden 1-dagstur
Juni
- Gyldenstenstrand for kommende skolebørn
Juli
- Sommerferie, fællespaning
August
September
- Gyldenstenstrand for kommende skolebørn
Oktober
- Lygtefest
November
December
- 1.12 Risengrød til hele børnehuset.
- Julefrokost inden juleferie
Arbejdet i forældrerådet
Forældrerådet mødes i gennemsnit 4 gange om året. Forældrerådet bidrager til at styrke de sociale tiltag i huset og er ligeledes tovholdere på en række arrangementer i huset, f.eks. sommerfest.
Derudover inddrages forældrerådet i forskellige beslutninger og tiltag i huset - de har f.eks. været med til at indføre drikkedunk.
I Særslev Børnehus er forældrerådet
Søren, far til Theodor
Frederikke, mor til Victoria