Præsentation at Børnehuset Nordmark
Børnehuset Nordmark er beliggende i sammenhæng med Søndersøskolens afd. Nordmark - indskolingen. Børnehuset har plads til 12 vuggestuebørn og 44 børnehavebørn.
Børnene er inddelt i grupper med fast tilknyttet personale. I børnehaven er man opdelt i to grupper, sommerfugle og solsikker, men udover dem så bevæger børnene sig rundt i forskellige fordybelsesgrupper. Legepladsen byder til både vild leg, rolige fordybende stunder og kreative udfoldelser.
Vuggestuen har sin egen afdeling i forlængelse af børnehaven, og de har sin egen afgrænsede legeplads, men har rig mulighed for at udforske børnehavens også.
Indhold
Åbningstider:
Mandag 6.15-16.30
Tirsdag 6.15-16.30
Onsdag 6.15-16.30
Torsdag 6.15-16.30
Fredag 6.15-16.15
Børnehuset Nordmark
Ullerupvænget 10
Tlf.nr: 64828741/30576695
Pædagogisk leder
Laila Chistensen
Tlf. nr: 21197734
Mail:lac@nordfynskommune.dk
Tryk her, for at se personalet i Børnehuset Nordmark.
Når jeres barn starter hos Larverne
Når jeres barn starter, så er der en fast voksen, der bliver tilknyttet jeres indkøring, og som sikre at jeres barn får den bedst mulige start. Den primære opgave er i staren at opbygge relation og tryghed til jer og jeres barn.
Dagens gang hos Larverne
Dagen hos Larverne består af morgenmad mellem 06.15-07.30. Her er vi sammen med børnehaven og trækker hver til sit, når børnene er færdige med mad og morgenhygge.
kl 09.00 er formiddagsmad og efterfølgende fordybelsesgrupper, frokost, lure, eftermiddagsmad og leg. Vi følger altid jeres barns behov, så han/hun skal ikke passe ind i en bestemt struktur og faste tidspunkter. Det vil sige, at jeres barn spiser, når det er sulten, sover når det er træt osv.
Vi vil gerne bede om, at jeres barn er afleveret senet kl. 09.00, da det skaber mange forstyrrelser med børn der kommer drypvis. Har man andre behov, så aftales det med personalet i vuggestuen.
Fordybelsesgrupper
I vuggestuen er alle børn tilknyttet en fordybelsesgruppe. Fordybelsesgrupperne har forskellige mål, og børnene er sammensat ud fra de behov, som de har i den givende periode.
Vuggestuen arbejder med forskellige emner i løbet af året, der tager afsæt i læreplanen.
Søvn
Vi vækker som udgangspunkt ikke børnene, da søvnen skaber rum og ro til at bearbejde dagens indtryk, samt give hjernen ro til at udvikle sig. Børnene sover, når de har brug for det. Medbring en sut og/eller bamse, hvis jeres barn sover med dette. I indkøringen kan det være en fordel med egen barnevogn, for tryghed, men ellers stiller vi krybbe til rådighed.
Madpakker
Vi henviser til vores kostpolitik, som I finder under distriktet på hjemmesiden. Ligeledes er det at finde på AULA. I skal have madpakke med til formiddag, frokost samt eftermiddagsmad, i 3 separate madpakker (ikke for store). Børnene tilbydes mælk til frokost. Vi beder om, at barnets madpakker er nemme at tilgå for barnet selv, for at styrke deres selvhjulpenhed. Derudover skal barnet have en drikkedunk med vand.
Praktisk
Jeres barn skal have tøj og overtøj med som passer til årstiden. I skal som minimum have to sæt ekstra tøj med og en ekstra sut.
Vi har krybber som jeres barn kan sove i, samt madrasser. I skal medbringe dyne med linned og lagen. Det er jeres ansvar at få dette med hjem til weekenden og vaske det, så det er klar til en ny uge.
Vi har bleer i vuggestuen, så dette skal I ikke selv medbringe.
Husk ALTID tydeligt navn i jeres barns ting - sko, overtøj, nusseklude, sutter mm.
Jeres barn får tildelt en garderobeplads med knager og kasse til overtøj. Derudover har de en kasse med navn på badeværelset, til skiftetøj. Det er jeres ansvar som forældre at sikre, at kasserne altid er fyldt med sæsonpassende tøj og overtøj - og ligeledes størrelsessvarende tøj.
I fællesrummet i børnehuset står vores tjek ind/tjek ud skærm. Det er vigtigt, at I altid husker at tjekke jeres barn ind og ud igen.
Når jeres barn starter i børnehaven
Når jeres barn starter, så er der en fast voksen, der bliver tilknyttet jeres indkøring, og som sikre at jeres barn får den bedst mulige start. Jeres barn kommer til at gå på Solsikken eller Sommerfuglene. Hvis dit barn allerede går i vuggestuen i Nordmark, så laver vi en glidende indkøring, så opstarten ikke bliver fra den ene dag til den anden.
Dagens gang i børnehaven
Dagen starter med morgenmad fra kl. 06.15-07.30. Børnene understøttes i at være selvhjulpne i processen. Det vil sige, at de selv får lov at lave maden og rydde op igen. Når man er færdig med at spise, så kan man være en del af morgenoasen, hvor der sættes leg i gang.
Klokken 09.00 holder vi samling i vores grupper, og efterfølgende går børnene i fordybelsesgrupper.
Vi spiser efterfølgende middagsmad, og så leger vi på legepladsen, hvor der er fokus på at igangsætte gode lege, der fanger børnene. Omkring kl. 14.00 spiser vi eftermiddagsmad, hvor legen fortsætter efter.
Fordybelsesgrupper
I børnehaven er alle børn tilknyttet en fordybelsesgruppe. Fordybelsesgrupperne har forskellige mål, og børnene er sammensat ud fra de behov, som de har i den givende periode. Vi arbejder med et emne i 4 uger af gangen. Emnerne tager afsæt i vores læreplan.
Søvn
Hvis jeres barn endnu ikke er klar til at slippe luren, så er der selvfølgelig mulighed for at få et hvil til middag. Her skal i medbringe sut/nusseklud, børnehaven har madrasser, lagner og dyner.
Madpakker
Vi henviser til vores kostpolitik, som kan findes her på siden og på AULA. I skal have mad med til formiddag, frokost samt eftermiddagsmad, i 3 separate madpakker (ikke for store). Vi beder om, at barnets madpakker er nemme at tilgå for barnet selv, for at styrke deres selvhjulpenhed. Derudover skal barnet have en drikkedunk med vand.
Praktisk
Jeres barn skal have tøj og overtøj med som passer til årstiden. I skal som minimum have to sæt ekstra tøj med. Bruger dit barn sut, så husk en ekstra sut.
Hvis jeres barn bruger bleer, så skal I selv medbringe disse. Husk at skrive navn på ble posen, så vi ved, hvem de tilhører. Vi frabeder os buksebleer.
Husk ALTID tydeligt navn I jeres barns ting - sko, overtøj, nusseklude, sutter mm.
Jeres barn får tildelt en garderobeplads med knager og skab til overtøj og skiftetøj. Sørg for jeres barns plads er overskuelig, så de selv kan tilgå deres ting. Det er jeres ansvar at sørge for at overtøj og skiftetøj passer, og det er tilpasset årstider og vejr.
I fællesrummet i børnehuset står der en tjek ind/tjek ud skræm. Det er vigtigt, at man hver dag går ind og registrerer ens barn. Det er vores sikring, hvis der opstår f.eks. brand eller andre krisesituationer.
I logger ind på AULA med jeres NemID/MitID. Aula er vores måde at kommunikere med jer på. Husk at tage stillinger til samtykke og tilladelser, og ligeledes udfylde oplysninger om barnet og jer forældre. På aula kan I se fotoalbum, og I kan læse beretninger fra jeres børns dagligdag. Derudover kan I følge med i, om vi skal på ture, bedsteforældredag osv. Det er vigtigt at i holder jer opdateret.
Vi anbefaler at I opretter et billede under jeres barns profil. Dette vil være tydeligt på komme/gå skærmen i børnehuset. Dette gør I ved at trykke på de 3 streger, vælger profil, vælger kontaktinformationer. Her kan I tilføje billeder og alle de nødvendige kontaktinformationer på dig som forældre.
Aula har derudover en funktion, der hedder komme/gå. Den finder I ved at klikke på de tre prikker "...". Under komme/gå modulet kan du vælge "fravær". Her melder du dit barn syg. Dette skal gøres på daglig basis, så hvis dit barn er syg flere dage i træk, så skal I hver morgen melde barnet syg. Ligeledes melder I barnet fri/ferie. Det er også her, at det vil komme anmodninger om registrering af ferie i forbindelse med ferier. Under "Tider" noterer I, hvilke tider jeres børn kommer og går - ligeledes hvem der henter. I kan her klikke gentag ugentligt i bunden, og så kører jeres tider som et rul. Det er vigtigt I registrerer tider, som der sikrer, at vi kan have den bedst mulige bemanding, når børnene er der. Tiderne skal blot afspejle jeres barns gennemsnitlige dag. Afhenter er særligt vigtigt, hvis det er andre end forældremyndighedsindehavere der henter. Under "henteansvarlige" kan i tilføje de personer, som henter jeres barn, en mormor, en onkel osv.
Har i problemer eller spørgsmål til AULA, så kontakt personalet i børnehuset, så vil de forsøge at afhjælpe udfordringen.
Årsplan for Børnehuset Nordmark
Januar 2023
- Fælles forældremøde i distriktet med valg til
forældrebestyrelse og forældreråd – information følger - 15. januar 2023 Husk: Frist for tilmelding til vinterferie i uge 7
- 27. januar 2023 Forældrekaffe kl. 14 – 15.45; kom og hils på de andre
forældre over en kop kaffe eller the
Februar 2023
- 10. februar 2023 Fastelavn fredag før vinterferien – information følger
- 13. – 17. februar 2023 Vinterferie – koordineret sampasning med Børnehuset
Skamby - februar 2023 Afslutningsfest for Kommende skolebørn
Marts 2023
- 10. marts 2023 Husk: frist for tilmelding til sommerferie, dagene op til
påske og dagen efter Kr. Himmelfart
Nathalia Bryld Hansen (Pelle Solsikkerne)
Stellan Peter Bryld Hansen (Pelle Solsikkerne)
Allan Fjeldgaard (Alfred Solsikkerne)
Gerth Petersen Holm (Ingrid Larverne)
Mia Sommer Jørgensen (Vincent Larverne, William Solsikkerne)
Louise Møller Nørregaard (Markus Sommerfuglene)
Line Orloff Christensen (Viggo Sommerfuglene)
Rasmus Hejn Wacher (Josefine Solsikkerne, Felix Larverne)